VĂ€lfyllda varma dagar 🌞

Det har blivit hÀrliga promenader i solskenet den senaste veckan. Helt otroligt sÄ skönt det varit i solen och jag, som Àr sÄ frusen, tycker till och med att vinden varit skön. Nu Àr det dock ingen som badar lÀngre i den stora "lekpoolen" som finns precis runt hörnet frÄn torget i TÀby. Inte vÀrldens vackraste hus men man kan inte klaga pÄ omgivningarna ....
HÀr finns Àven fina smÄ grusvÀgar att promenera pÄ mellan och runt husen och massor av möjligheter att sitta ner och ta en fika med vÀnner eller bara njuta av planteringarna.
Om man gÄr Ät andra hÄllet, frÄn TÀby centrum alltsÄ, kan man komma till Roslags NÀsby. DÀr ligger denna vÀlskötta gamla bygdegÄrd, Ytterbystugan, mitt bland gator och stora bostadshus. Ni som trodde att Ytterby bara fanns utanför KungÀlv trodde fel. 
HÀromdagen tog jag faktiskt Roslagsbanan in till stan pÄ lite Àventyr - hÀnder ju inte sÄ ofta nu i dessa nedrans Corona-tider. En del avgÄngar stannar pÄ massor med smÄ "gulliga" stationer och det gÄr ju an nÀr man inte har tider att passa. MÄlet för min lilla utflykt var Nordiska Muséet. Hade sett att de hade en utstÀllning om 50-talet och det kunde ju vara kul. Lite nostalgi Àr aldrig fel. 
Min syster var ju 17 Är Àldre Àn jag och jag kommer ihÄg att jag var rÀtt avundsjuk pÄ henne för alla fina klÀnningar med frasiga underkjolar. För att inte tala om hennes fantastiska skor med stilettklackar! Tryckte in en massa bomull, eller kanske var det papper, fram i tÄrna sÄ att jag skulle kunna gÄ med dem. Fast dÄ hade vi vÀl kommit till början av 60-talet. 
SÄ hÀr stÄr det om "mitt" Är!
NÀr min syster gifte sig 1961 hade hon precis likadan modell som den svarta klÀnningen nedan. Kjolen var lite "klotformad"
Mamma sydde en hel del klĂ€der sĂ„ mönster frĂ„n Stil kom vĂ€l till pass i vĂ„rt hem. Även jag har nog förbrukat nĂ„gra stycken. Men det var dĂ„ det. LĂ€ngesedan jag sydde nĂ„got nu.
Antar att de flesta av mina 50-talistvÀnner hade en sÄdan hÀr docka. Min hette Marianne och var hel Ànda tills mina smÄ söner fick leka med henne pÄ 80-talet. 
NÄgot som fortfarande lever kvar dock Àr ett nÀstan exakt likadant set som det hÀr. NÀr jag var klar hade jag faktiskt gÄtt runt pÄ hela muséet, uppifrÄn och ner. 
Trodde nog att Ärets nÀstan obefintliga turistsÀsong var över, men pÄ promenaden tillbaka in mot centrum kom "bÄtbussen" förbi och den var faktiskt ganska vÀlfylld.
Riktigt nöjd med hur bra dagen blev. Dessutom en god husmanslunch i form av potatisbullar, stekt flÀsk och lingon pÄ Nordiska. Riktigt bra restaurang hade de, och de vet precis hur de ska locka kunder: de lÄter de hÀrliga dofterna sprida sig i precis hela muséet

Kommentera hÀr: