En vecka - två besök!

Jamen nu har jag haft besök igen. En klasskompis från gymnasiet har spenderat senaste veckan här hos mig. Så roligt att få visa ännu en kär vän hur jag lever mitt nya liv. Självklart har vi utforskat Narbonne, men även Gruissan, Bages och så blev det utflykt till Carcassonne med tåg en dag. Det tar runt en halvtimme och det är gott att kunna ställa bilen hemma. En supergod lunch blev det: Blanquette de veau. Det är en fransk kalvgryta med vildris, grönsaker och en supersmarrig sås. Enl. Wikipedia är det bland de mest populära kötträtterna i Frankrike.

Mätta och belåtna promenerade vi sedan vidare till La Cité - medeltidsstaden. Det är höstlov här i Frankrike så det var en hel del besökare, fast långt ifrån så trångt som det är på sommaren. Tack o lov!

Vacker husfasad i Carcassonne

Fantastiskt vackra fönstermålningar i den gamla katedralen
Även utanför själva medeltidsstaden finns det vackra fasader.
Härlig utsikt från Bages
Valvet inne i Bages mot torget

I Gruissan åt vi naturligtvis musslor. Jag tog en variant - Moules Provencale. Det var musslor med grönsaker. Skulle närmast kunna beskrivas som att man toppat med Ratatouille. Det var riktigt gott. Kan bli en ny favorit…. På lördagen var vi tillbaka i Gruissan, eftersom det var den “stora” marknadsdagen. Avslutade med en promenad i marinan förbi mina tidigare boenden. Och så blev det tapas. Eva var nyfiken på gratinerade musslor och nu är den nyfikenheten stillad. Hon tyckte som jag - att det var supergott. Ja, mycket mat har det blivit. Vi har ju ätit i alla fall ett mål om dagen på restaurang.

På fredagskvällen var vi med Nelly och hennes gäng i Ginestas, eftersom hennes brors lilla grupp spelade där och de var lika bra som vanligt.

Sist men inte minst - igår, innan jag körde Eva till flyget, hann vi med ett överraskande besök av en klasskamrat från grundskolan. Han och hans sambo var på väg ner till Spanien, där de hyrt ett boende i sju månader. De hörde av sig innan de lämnade Sverige och frågade om vi kunde ta en fika eller nå’t. Det blev en lunch på sta’n.

Ta hand om varandra och fånga dagen 🙏🥰