Livet händer - dans, konsert, promenad

Regngudarna har lyckats träffa även den här delen av Frankrike och det har kommit en del under senaste tiden. Det är väldigt sällan det regnar en hel dag, det händer, men oftast tittar solen fram någon gång. Det var någon i en Facebook-grupp (för boende i Languedoc), som beklagade sig och var lite less idag, men hon fick snabbt svar på tal. Det behöver komma mer!!! Det finns en del flodfåror  som behöver fyllas på så, ja, det behöver nog komma en hel del till. Temperaturen hoppar mellan 15-16 och upp till 24-25 som det var häromdagen. Svårt att veta vilken jacka man ska ta när man går ut. Trots växlande väder så har turisterna börjat komma. Mycket folk i rörelse.
 
I lördags var jag på konsert (gratis!!!) med Nelly, Eliane och en hel del andra. Konserten var i Palais des Archevêques (=ärkebiskoparnas palats). Det visade sig att även flera andra från AFAL-gänget var där. Det var en mezzosopran och en pianist som framförde ett antal välkända verk. Inte nog med att hon hade guld i strupen (trots en förkylning!), hon var dessutom fantastiskt vacker. Och ja, pianisten, han såg inte illa ut han heller. De ögonen han hade när han tittade på henne och den stolthet som syntes, gör att jag nästan till 100 procent kan säga att de är ett par. Om inte annat, så önskar han det 🤩
 
 
Jag skrev ju om linedansen i förra inlägget och både förra och denna veckan har jag kört det sista passet också. Eller ja, jag har varit med och lärt mig veckans nya dans. De andra som de dansar kan jag ju inte, men det lär ju ändra sig allt eftersom jag fyller på med de jag lär mig, om ni förstår vad jag menar. Och precis som jag skrev, så blir det sena kvällar. Det var lite kul när jag lämnade gänget i fredags och de som vanligt sa “Vi ses på tisdag” och jag svarade “Nej, på söndag” och det blev ett rungande JA tillbaka. Det skulle nämligen vara dans på söndagseftermiddagen och det var första gången jag hängde med på en sådan. Och min danska linedanskompis har kommit tillbaka. Jättekul! Och - nu får jag ju träna på danska språket också, pust.

I måndags åkte Nelly, Eliane och jag ut till Gruissan och tog en härlig promenad i solen. Därefter blev det fika på torget och då anslöt sig även Margaret. Det känns verkligen alltid lika härligt att vara i Gruissan. Vi tog en annan väg än vanligt dit, och vädret var så klart att vi såg nysnön på Pyrenéerna. Det har kommit över en meter den senaste veckan. Det finns även en mindre bergskedja mellan Narbonne och Carcassonne, som heter Montagne Noire (=svarta bergen), och även där finns snö. Högsta punkten där är drygt 1.200 meter. 

De senaste åren har jag börjat känna av pollenallergi, men, eftersom det fortfarande är så nytt för mig, så kopplar inte hjärnan att det inte är förkylning utan kanske faktiskt just pollen. Kollade på appen och ja - det är mycket hög varning för pollen nu, så det blir till att knapra medicinen jag fått utskriven....

Nu ska jag ut i solen, som tittat fram igen efter nattens och förmiddagens regn och ta mig in till stan till banken. Ska sätta in lite pengar för AFAL. Kassör, ni vet....
 
Sköt om er och njut av dagen 🥰🙏
 
 

Kommentera här: