En energigivande vecka

I mitten av oktober vaknade jag en natt av att jag mådde illa och att det snurrade i huvudet. Kämpade emot länge innan jag gav efter för den olustiga känslan och tog mig in i badrummet. Var tvungen att hålla i väggarna för att inte trilla omkull. Så nedrans otäckt. Det höll i sig ett par dagar innan det vände. Kan ha varit kristaller, men för att få det bekräftat, behöver man komma till läkare under “anfallet”, om jag förstått det rätt. Bokade i alla fall en tid hos min läkare och var där för ett par veckor sedan. Fick göra ett antal tester med snabba rörelser upp och ned och åt sidorna, blunda och gå, blunda och peka på näsan…… Fick en remiss till en sjukgymnast (kinésithérapie på franska, så först tänkte jag att det var nån slags alternativmedicin). Ska dit på torsdag förmiddag. Spännande att se vad han säger. Har fått fylla i ett jätteformulär med mängder av frågor. Antar att det blir en massa balansövningar. Jag står oftast på ett ben när jag borstar tänderna. Nu har jag utökat det till att försöka blunda också! Det är inte lätt 🙄.

När vi ändå är inne på sjukvård, så kan jag väl nämna att jag även fått inbjudan att boka tid för mammografi. Och det har jag gjort - 20 december ska jag dit. Det flyter på hörni 👌

I onsdags hade Nelly en liten lunchbjudning med raclette (vi delade på kostnaderna). Fyra franska kvinnor och jag, så gissa om jag var trött i huve´t sen. Och de, inte Nelly, glömmer ofta bort att snacka lite långsammare. Mamma Mia! Fast vi hade jättekul. Vi lyssnade på musik genom att kolla på YouTube och det blev till och med lite spontandans. Fem timmar tog den lunchen! Vad raclette är? Om du  händelsevis inte vet, så står det så här på https://raclettegrillar.se/ Raclette är en rolig form av matlagning som passar alla! Barn som vuxna. Med hjälp av en elektronisk grill tillagar alla sin egen mat direkt vid bordet och sedan smälter man racletteost i små spadar som sedan hälls över de varma tillbehören. Det är den klassiska varianten att äta maträtten på men bara fantasin sätter gränser och det finns mängder av andra alternativ att äta sin raclette på. Vad sägs om att istället göra små minipizzor i raclettespadarna eller kombinera tacos med raclette och göra små goda nachoracletter?

Två av Nellys vänner, Brigitte och Cathy, sjunger i kör och i fredags kväll var det konsert i Lezignan-Corbières. Utöver deras kör, så var även en kör från en ö på västkusten med, och de hade haft en rätt “häftig” resa mitt i stormen Ciarán. De hade tack o lov hämtat sig från den upplevelsen och sjöng ett antal sånger med mycket humor. Ja, jag förstod ju inte texterna, men de stod liksom inte bara rakt upp och ner och sjöng, utan de agerade en hel del. Hela kvällen var riktigt bra och när bägge körerna sjöng tillsammans den sista halvtimmen var det så mäktigt. Ståpäls!
 
Inte en enda bild blev det idag, men det har ju varit en hel del av den varan de senaste inläggen. Ta väl hand om varandra och lev i nuet 🙏

Kommentarer:

1 :

Har du haft ont av kristallerna tidigar? Otäckt. Racletten missade vi men det får vi ta nästa gång, Har ett minne från för då vi åt detta hos Lotta det hjälpte inte hur mycket ost vi köpte det räckte aldrig😋. Läser att du hamnat i rätt gäng och dessutom hel franskt

Svar: Nej, har aldrig känt av det tidigare. Förhoppningsvis engångsföreteelse. Hos mig lär du inte få äta raclette, för jag har inte plats för ett raclettejärn, så det så :-))). Kram
Lena Lindblom

Kommentera här: