Paris i julskrud

Äntligen var det dags för min långväga vän från Nya Zeeland att komma till Europa igen. Senast hon var här, förra året, hade jag tyvärr inte möjlighet att träffa henne, men för fyra år sedan var hon hos mig i Couiza. Nu hade vi bestämt träff i Paris. De tre gånger hon varit i Europa, har hennes rutt gått via Paris på något sätt. Jag hade inte varit där sedan 2007, så jag lät Sheree styra våra dagar. Vi har så mycket gemensamt, och jag var helt trygg i att, det hon ville, det ville jag också. Vi frossade i Monet🙏 
 
 
 
På torsdagseftermiddagen var vi på Musée de l'Orangerie och på fredagen tog vi oss till Musée Marmottan Monet. Både Sheree och jag blev även helt betagna av Berthe Morisot. Ett nytt namn att lägga på minnet.
 
Ätit gott har vi naturligtvis. Som lunch på torsdagen blev det en "Galette raclette" på marknaden vid Place de la Bastille och det var nog en av de godaste galetter jag någonsin ätit. Eller var det för att jag var hungrig 🤔? Kom ju direkt från tåget. Senare på eftermiddagen promenerade vi till Notre Dame, där Sheree hade stämt träff med en väninna från Nya Zeeland. Vi tre vandrade vidare till Hotel de Ville, där vi hade träff med en annan av Sheree´s vänner. Medan vi väntade på henne, njöt vi av vin chaud och av att titta på folk på julmarknaden, som de byggt upp tillfälligt framför rådhuset.
 
 
 
När Krisztina kommit, gick vi vidare till restaurang Au Vieux Paris d'Arcole. Snacka om julpyntad restaurang! Otroligt gemytligt och välkomnande och det blev några timmars härligt tjat om allt och ingenting. Krisztina kommer ursprungligen från Ungern men är, liksom Sheree och jag, fascinerad av Frankrike och numera bor hon i Paris.
 
På fredagen, efter frosseriet i Monet och Morisot, hittade vi en härlig restaurang, La Rotonde de la Muette, där vi åt en fantastisk lunch. Man kan frossa i både konst och mat, eller hur? Efter lunchen drog vi vidare till Galeries Lafayette. Där drev vi runt ett antal timmar och det enda jag handlade var mald kryddnejlika. Förmodligen den dyraste jag någonsin kommer att köpa. Sheree köpte med lite lätt mat som vi kunde äta hemma på kvällen och på lördag förmiddag var det dags för mig att ta tåget tillbaka till Narbonne och Sheree tog flyget vidare till München på eftermiddagen.
 
Här är några fler foton från dessa härliga och roliga dagar:
Glittrigt i Galeri Lafayette
 
 
 
 
Utsikt från tornet på Galeri Lafayette
 
Att ta en promenad längs med havet i Gruissan i går eftermiddag var en skön kontrast mot storstadens brus. Inte mycket som slår vågornas brus.
 
Njut av dagen, stressa inte ihjäl er inför julen. Julkram till er alla 🙏🥰

Kommentarer:

1 Barbro:

Vilka underbara dagar du har har haft i Paris. Någon gång i livet måste det bli en tur till den staden.....
Angående julstress, den finns inte i den här lägenheten. Alla tomtarna är S såkart framme, men tog emot lite i år så tanken kom - kanske sista året med
alla tomtar🎅

Svar: Paris är vackert, finns mycket att se och att göra, så du får lägga till det i din önskereslista 😀
Lena Lindblom

2 Nina:

Många julkramar från ett kallt och soligt Töllsjö❤️

Svar: Åh tack Nina! Stor julkram till dig och de dina ❤️
Lena Lindblom

3 Ulla-Britt Svensson:

Tack för alla fina bilder som du har delgett oss under 2023. Önskar dig God Jul och Gott Nytt År.Kram UB

Svar: Åh, så kul att höra från dig. Det var ett tag sedan. God fortsättning och ett Gott Nytt År till dig också. Kram 🥰
Lena Lindblom

Kommentera här: