Ett nytt vĂ€rldsarv đŸ„–

Köpte en bit vÀrldsarv idag. Ja, för ni har vÀl hört att baguetten har fÄtt denna fantastiska titel. Det finns baguetter och sÄ finns det baguetter. Det Àr vÀldigt olika kvalitet och hittills Àr det inget som slÄr det lilla bageriet i Couiza. Ibland var det sÄ fÀrskt, att det plockades direkt frÄn plÄten i ugnen. Carrefours baguetter ligger hÀstlÀngder efter.
Hade inte jÀrnvÀgen kommit emellan, sÄ hade jag inte haft sÄ lÄngt till bageriet Le Fournil. Det Àr en kedja och jag har ingen aning om hur det Àr kvalitetsmÀssigt. Har hittills inte besökt nÄgot av deras bagerier.
 
Försökte fixa till lite advent hÀr förra söndagen. Att fÄ upp en adventsstjÀrna var inte det lÀttaste. Och faktum Àr -  den hÀngde dÀr i runt 15 minuter. Sedan rasade den ner pÄ golvet. Det hade definitivt underlÀttat om gardinstÄngen varit pÄ plats.
Men min adventsljusstake  lyckades jag fĂ„ till i alla fall - dock inte med riktiga kronljus, utan med en fransk mindre variant. Tur att man kan fixa till med hushĂ„llspapper sĂ„ att de hĂ„ller sig pĂ„ plats. (Fattar inte att jag missade att köpa ljus nĂ€r jag var pĂ„ IKEA senast 🙈.)
 
De jobbar för fullt pÄ omrÄdet med iordningstÀllande av marken. Har ingen aning om vad man kan förvÀnta sig, men rejÀlt med drÀnering har de gjort i alla fall. Behövs ju i det hÀr landet, för hÀr Àr det inte frÄgan om ifall det blir översvÀmning utan nÀr.... Det har jag ju fÄtt erfara ett antal gÄnger.
 
 
Förberedelserna inför julhandeln pÄgÄr för fullt. Har jag förstÄtt det rÀtt, sÄ öppnas allt i morgon.
 
 
Har varit med Anne-Marie och hennes "gĂ€ng" pĂ„ promenad nĂ„gra onsdagar. IgĂ„r var jag med pĂ„ deras "kreativa trĂ€ff", dock utan Anne-Marie. Skulle vĂ€l nĂ€rmast kunna kallas symöte. Man trĂ€ffas och stickar, syr, virkar eller vad man nu vill. VĂ€ldigt likt ett riktigt symöte. Det var riktigt trevligt och Anne-Marie gör allt för att jag ska trĂ€ffa nya mĂ€nniskor och "vara tvungen" att prata franska, för hon vet ju att det Ă€r det jag vill. Prata franska alltsĂ„. Ja, trĂ€ffa nya mĂ€nniskor ocksĂ„ naturligtvis! Och apropĂ„ Anne-Marie, hon frĂ„gade om jag skulle kunna tĂ€nka mig att vara med henne, Neil, Margaret och Benedicte i AFAL's styrelse och - varför inte..... Klart jag kan. Kan ju inte vara sĂ„ betungande - eller....đŸ€”? Det ger sig.
Nog för idag. Sköt om er 💕 och lev i nuet 🍹

Kommentera hÀr: